En entomar les
competències en matèria sanitària al començament dels anys 80 sense la
transferència dels recursos econòmics per a mantenir-la, els successius governs
de la Generalitat, tots ells dominats per la coalició Convergència i Unió, van
haver d’aprofitar tots els recursos sanitaris del país per a ús públic. Així es
va crear la Xarxa Hospitalària d’Utilització Publica (XHUP) com ens vertebrador
de la oferta sanitària de propietats diverses: municipals, patronats,
consorcis, etc. Inicialment el sistema contemplava un contracte de serveis que
l’ens administrador i gestor de la sanitat pública, el Servei Català de la
Salut (CatSalut) s’encarregava de controlar i finançar. El contracte de serveis
permetia als centres i institucions sanitàries funcionar. No tant però,
invertir en desenvolupament i millora d’instal·lacions. Per això la Generalitat
i des de diferents departaments (el propi de Sanitat, el d’Economia i Empresa,
el d’Universitats pels centres que a més eren docents) ha invertit quantiosos
fons, alguns en règims de préstec, però molts a fons perdut, del que s’han
beneficiat tots els centres i institucions de la suara esmentada XHUP. Essent
els centres diversos, això no ha fet gaire distinció entre els centres que eren
realment públics per pertànyer a institucions òbviament públiques i sotmeses,
més o menys, a control públic com son els ajuntaments, i els centres
absolutament privats àdhuc amb ànim de lucre.
El finançament a
estat de vegades directe, però d’altres ha quedat amagat en valoracions
avantatjoses dels convenis i de les seves valoracions anuals per tal
d’assegurar la supervivència de centres concertats.
Aquestes
inversions, aquest finançament públic es cert que ha revertit als ciutadans al
apropar serveis assistencials a poblacions altrament desassistides i millorar
ofertes diverses. Dissortadament però també a promogut diferents fenòmens de
corrupció i malbaratament de recursos molt difícils de quantificar, però que
formen part de del tremend bunyol de les finances catalanes dels darrers dos
decennis.
A banda existeix
un àmbit assistencial totalment privat i decididament amb ànim de lucre car els
propietaris sovint son entitats financers o administradors de fons d’inversió
que només estan compromesos pels rendiments econòmics.
Aquest àmbit el
formen clíniques i consultoris que atenen una clientela be privada, be a través
de mútues d’assegurança de salut i també mútues d’assegurança d’accidents tant
de trànsit com laborals. A Catalunya hi ha una llarga història d’entitats mutulístiques
a l’àmbit de l’assistència sanitària de fa decennis. Entitats com La Aliança o
la Mutua de Terrassa tenen una història que abasta una bona part del passat
segle i un reconegut prestigi assistencial.
Succeeix, però,
que el nivell assistencial privat mai no arriba a tenir l’amplitud i complexitat dels
hospitals i centres totalment públics, a Catalunya, els que pertanyen a
l’Institut Català de la Salut (ICS). Els serveis oferts per molts dels centres
concertats, tot i que sovint excel·lents, gaire be mai arriben a oferir una cobertura
sanitària total. Procediments i tècniques d’alt cost i unitats molt
especialitzades especialment per a malalts greus (cremats, càncer avançat, UCI
de gran complexitat, transplantaments, etc.) només existeixen als hospitals de
l’ICS, potser amb l’excepció de la Corporació Clinic-Sant Joan de Deu.
També es comú el
fenomen de que accidents de treball o de trànsit, coberts per mútues o
companyies asseguradores privades, reben assistència inicial i durant els
períodes de màxima gravetat i complexitat als hospitals de l’ICS, per que després
els malalts siguin traslladats a hospitals o clíniques privades que tenen concert o be son propietat de les esmentades mútues o companyies asseguradores per
tractaments ulteriors i convalescència.
Només recentment
que l’ICS factura els serveis prestats a les companyies asseguradores amb
regularitat, tot i que a unes tarifes molt privilegiades i poc discriminatòries
que difícilment cobreixen els costos, principalment els del personal facultatiu
que no pot facturar honoraris com, be o malament, es feia abans.
Tenint en compta
que l’assistència privada i les prestacions de les companyies d’assegurances
tenen un objectiu primordial de lucre, de beneficis, tota la situació representa un traspàs
de recursos públics cap a mans privades, que se’n aprofiten d’una situació
favorable, políticament afavorida o tolerada pels diferents governs que
defineixen un clar quadre de parasitisme.
1 comment:
Comparteixo les opinions d'aquest article, ben informat i documentat. Crec necessària la divulgació d'aquest tipus d'informacions als mitjans. Els professionals del sector poden fer una tasca molt educativa per tal de contraposar els mites dominants referents a l'àmbit sanitari.
Dit això, m'agradaria llegir, a més, idees alternatives; suggeriments que puguin il·luminar els gestors de la sanitat, tan necessitats com mancats d'iniciatives coratjoses.
Post a Comment